een kwadratische vergelijking oplossen met de abc-formule.
nulpunten, symmetrieas en top van een kwadratische functie berekenen;
kwadratische vergelijkingen oplossen door terugrekenen (balansmethode) en/of ontbinden in factoren.
Wanneer je van een kwadratische functie de nulpunten wilt berekenen, moet je een vergelijking oplossen. Neem bijvoorbeeld . Wil je van deze kwadratische functie de nulpunten berekenen dan moet je oplossen.
Los deze vergelijking op met behulp van ontbinden in factoren.
geeft .
Bekijk nu de functie . Wil je van deze kwadratische functie de nulpunten berekenen dan moet je oplossen.
Kun je deze vergelijking exact oplossen?
Dat kun je (waarschijnlijk) niet. In deze paragraaf ga je leren hoe dit kan: je leert de abc-formule te gebruiken.
Elke vergelijking die je kunt schrijven in de vorm heet een
Soms kun je een kwadratische vergelijking oplossen, bijvoorbeeld door ontbinden of door terugrekenen. Maar dat lukt lang niet altijd. Wiskundigen hebben zich al honderden jaren geleden over dit probleem gebogen. Ze hebben de
De oplossing van de vergelijking is als .
Als je nu wilt oplossen, dan maak je van de bovenstaande oplossing gebruik. Je leest af , en . Deze drie getallen vul je in de oplossing van de algemene vergelijking in en je krijgt de oplossing van jouw vergelijking:
ofwel:
Het is handiger om de vorm die onder het wortelteken staat afzonderlijk te berekenen. Je noemt deze uitdrukking de
Bekijk in de Uitleg hoe je een kwadratische vergelijking oplost met de abc-formule.
Los zelf de vergelijking op met behulp van de abc-formule.
Doen.
Vergelijk je antwoord met dat in de Uitleg. Komen ze overeen?
Ja, ze komen overeen.
Geef benaderingen van beide -waarden van de oplossing in drie decimalen nauwkeurig.
In
Bepaal de oplossing van deze vergelijking met de abc-formule. Ga na, dat je oplossing overeen komt met de oplossing die je eerder hebt gevonden.
Lees af: , en .
Oplossing: .
Dit kun je herleiden tot en dat betekent . Nu zie je dat beide oplossingen overeen komen.
Bij het gebruik van de abc-formule moet je er wel op letten dat de vergelijking die je oplost kwadratisch is en de vorm heeft.
Waarom betekent dit dat ?
Omdat als het kwadraat wegvalt en er dus geen kwadratische vergelijking, maar een lineaire vergelijking overblijft.
Los op: .
Je schrijft de vergelijking eerst als .
Lees af: , en .
Oplossing: .
Omdat nu de wortel uitkomt vind je .
Los de volgende vergelijkingen op met de abc-formule.
Lees af: , en .
Oplossing: .
Dit kun je herleiden tot .
Lees af: , en .
Oplossing: .
Dit hoef je niet verder te herleiden, want de wortel is niet te vereenvoudigen.
Schrijf de vergelijking eerst als .
Lees af: , en .
Oplossing: .
Dit hoef je niet verder te herleiden, want de wortel is niet te vereenvoudigen.
Schrijf de vergelijking eerst als .
Lees af: , en .
Oplossing: .
Dit hoef je niet verder te herleiden.
Je schrijft de vergelijking eerst als . (Eventueel deel je ook nog beide zijden door .)
Lees af: , en .
Oplossing: .
Omdat nu de wortel uitkomt vind je .
Lees af: , en .
Oplossing: .
Omdat nu de wortel uitkomt vind je .
Bekijk in de Uitleg wat de discriminant van een kwadratische vergelijking is.
Bekijk de vergelijking .
Bereken de discriminant van deze vergelijking.
Lees af: , en .
En dus is .
Bereken vervolgens de oplossing.
De oplossing is .
Geef een benadering van de oplossing van deze vergelijking in één decimaal nauwkeurig.
De oplossing is .
Bekijk nu de vergelijking .
Bereken eerst de discriminant. Leg uit dat je aan de discriminant kunt zien dat de oplossing van de vergelijking maar één waarde heeft. Bereken vervolgens die éne oplossing.
Lees af: , en .
En dus is . De uitdrukking onder de wortel valt daarom weg.
De oplossing is .
Bekijk nu de vergelijking .
Laat met behulp van de discriminant zien, dat de vergelijking geen reële oplossing heeft.
Lees af: , en .
En dus is . De discriminant is negatief en de wortel uit een negatief getal heeft geen reële uitkomst.
Bepaal van de volgende kwadratische vergelijkingen eerst het aantal oplossingen (dus het aantal waarden in de oplossing). Los ze vervolgens op.
Lees af: , en .
En dus is .
De oplossing is .
Schrijf de vergelijking als .
Lees af: , en .
En dus is .
Geen reële oplossing.
Schrijf de vergelijking als .
Lees af: , en .
En dus is .
De oplossing is en dat geeft .
Lees af: , en .
En dus is .
De oplossing is .
Elke vergelijking die je kunt schrijven in de vorm heet een
De oplossing van de vergelijking met is
Deze oplossing noem je de
Hieronder zie je een
Die top ga je eerst berekenen. Daartoe bepaal je de symmetrieas. Deze lijn is de middelloodlijn tussen twee punten op gelijke hoogte op de parabool, bijvoorbeeld op hoogte . Die twee punten bereken je dus uit , ofwel . Dit geeft . De symmetrieas is daarom . Dit invullen levert de top op: .
Dus moet je oplossen
. Dit geeft
Worteltrekken:
En nu een beetje herleiden:
En hiermee is de abc-formule gevonden.
Het is bij het oplossen van een kwadratische vergelijking handig om eerst de
Als heb je twee waarden in de oplossing.
Als heb je één waarde in de oplossing.
Als heb je geen reële waarden in de oplossing.
Je kunt hiermee de oplossing van elke kwadratische vergelijking kortweg zo opschrijven:
De oplossing van de vergelijking is .
Bekijk ook de (engelstalige) videoclip
Los de vergelijking op.
Haakjes uitwerken en op herleiden levert de vergelijking op.
Deze vergelijking kun je oplossen met de abc-formule. Je berekent dan liever eerst de discriminant, dan weet je of er een oplossing is.
Lees af: , en .
En dus is . De discriminant is positief en de oplossing bestaat dus uit twee waarden.
De oplossing is .
Bekijk in
Bekijk eventueel bij het
Herleiden op is een belangrijke stap voordat je de abc-formule gaat toepassen. Waarom voer je deze stap eigenlijk uit?
Omdat je de vergelijking in de vorm moet brengen om de abc-formule te kunnen toepassen.
Laat zien, dat je door haakjes uitwerken en op herleiden inderdaad op komt.
Doen.
Waarom staat bij de berekening van de discriminant de eigenlijk tussen haakjes?
Het kwadraat van is en niet .
Schrijf beide waarden van de oplossing afzonderlijk op en benader ze in twee decimalen nauwkeurig.
Los de volgende vergelijkingen op indien mogelijk.
geeft en dus .
geeft .
Met de abc-formule .
geeft .
Met de abc-formule vind je geen antwoord, want de discriminant is negatief.
geeft en dus .
geeft en dus zodat .
geeft en dus .
De oppervlakte van een rechthoek is cm
Bereken de afmetingen van deze rechthoek in drie significante cijfers.
Noem de lengte cm, dan is de breedte cm.
De oppervlakte is cm
Deze vergelijking los je na op herleiden op met de abc-formule.
geeft .
De gevraagde afmetingen zijn cm.
Gegeven zijn een kwadratische functie met formule en een lineaire functie met formule . Bereken de coördinaten van de snijpunten van hun grafieken.
In de snijpunten geldt .
Deze vergelijking kun je oplossen door eerst op te herleiden en dan de abc-formule toe te passen. Aan de grafieken zie je dat er twee -waarden uit moeten komen.
Uit lees je af: , en .
De oplossing is . En dus vind je .
Om beide snijpunten te vinden, moet je deze -waarden nog invullen. Ga na, dat dit de snijpunten en oplevert.
Bekijk in
In dit voorbeeld is de abc-formule gebruikt om de kwadratische vergelijking op te lossen. Dit kan ook met de somproductmethode. Laat dat zien.
levert de juiste -waarden op.
Waarom is hier het werken met de discriminant overbodig?
Je kunt in de figuur zien dat er twee snijpunten zijn.
Als je de twee -waarden hebt gevonden, moet je de bijbehorende -waarden berekenen. Laat zien hoe je dat doet.
Bijvoorbeeld door invullen in . Bij krijg je dan en bij krijg je dan .
Maakt het uit in welke van beide formules je de gevonden waarden van invult? Waarom?
Nee, beide formules moeten dezelfde bijbehorende -waarden opleveren.
Bereken de coördinaten van de snijpunten van de grafieken bij de volgende formules.
en .
Eerst op herleiden tot .
Oplossen met de abc-formule (of de som-en-product-methode) geeft .
De snijpunten zijn en .
en .
Eerst op herleiden tot .
Oplossen met de abc-formule (of de som-en-product-methode) geeft .
De snijpunten zijn en .
en .
Je moet nu oplossen.
Zo'n eenvoudige vergelijking doe je niet met de abc-formule. Je vindt .
De snijpunten zijn en .
In de voorgaande opgave en ook in
Neem bijvoorbeeld de functies en .
Met welke vergelijking bereken je de snijpunten van de twee bijbehorende grafieken?
Hoe kun je aan de discriminant van deze vergelijking zien dat er twee snijpunten zijn waarvan de coördinaten geen gehele getallen zijn?
Eerst op herleiden tot .
De discriminant is en dat is een positief getal maar geen kwadraat.
Bereken de snijpunten van beide parabolen op twee decimalen nauwkeurig.
Met de abc-formule vind je , dus .
De snijpunten zijn (op twee decimalen nauwkeurig) en .
Bereken de oplossing van de volgende kwadratische vergelijkingen.
Oplossing:
Oplossing: dus .
Eerst op herleiden: .
Oplossing: .
Eerst haakjes uitwerken en op herleiden: .
Oplossing: .
Eerst haakjes uitwerken en op herleiden: .
Oplossing: .
Nu kun je meteen splitsen: .
Oplossing: .
Eerst haakjes uitwerken en op herleiden: .
Oplossing: .
Nu kun je meteen splitsen: .
Oplossing: .
Nu kun je meteen worteltrekken: .
Oplossing: .
Onderzoek hoeveel oplossingen de volgende kwadratische vergelijkingen hebben (dus uit hoeveel waarden de oplossing bestaat).
, dus twee oplossingen.
Eerst op herleiden: .
, dus twee oplossingen.
Eerst op herleiden: .
, dus geen reële oplossingen.
Hier kun je meteen worteltrekken: .
Er zijn dus twee oplossingen.
Als je dit schrijft als zie je meteen dat er geen reële oplossingen zijn: een kwadraat kan niet negatief zijn.
Je ziet hier de grafieken van twee kwadratische functies en een lineaire functie. Ga er van uit dat de roosterpunten die op de grafieken lijken te liggen dat ook inderdaad doen.
Bij het berekenen van snijpunten of nulpunten, moet je telkens een vergelijking oplossen. Aan de discriminant van die vergelijking kun je zien hoeveel snijpunten er zijn. Geef in de volgende gevallen aan of die discriminant negatief, positief of is en ook of die discriminant een kwadraat is.
Er zijn twee snijpunten met gehele coördinaten. Dus is en een kwadraat.
Er zijn twee snijpunten, maar niet met gehele coördinaten. Dus is , maar geen kwadraat.
Er zijn geen snijpunten. Dus is en dus geen kwadraat.
Er zijn twee nulpunten met gehele coördinaten. Dus is en een kwadraat.
Er zijn geen nulpunten. Dus is en dus geen kwadraat.
Er is één snijpunt met gehele coördinaten. Dus is en dat is een kwadraat.
Hieronder zijn telkens twee formules gegeven. Bereken de eventuele snijpunten van de bijbehorende grafieken. Geef waar nodig benaderingen in één decimaal nauwkeurig.
en .
geeft en dus . De snijpunten zijn en .
en .
geeft en dus . De snijpunten zijn en .
Bereken de diameter van een massieve cilinder met een hoogte van cm en een totale oppervlakte van m
De oppervlakte van een cilinder met diameter en hoogte is: .
Los op: .
Op herleiden en de abc-formule: geeft .
De gevraagde diameter is ongeveer cm.
Oefen nu het oplossen van kwadratische vergelijkingen met de abc-formule via
Je oefent jezelf met behulp van AlgebraKIT. Blijf oefenen tot je vrijwel geen fouten meer maakt.
Oefen jezelf met AlgebraKIT. Daarin kun je ook de antwoorden bekijken en uitleg uitklappen.
Kwadratische vergelijkingen komen veel voor in situaties waarin het over oppervlakte gaat.
Dat is niet zo vreemd:
Hier zie je drie situaties die over oppervlakte gaan en waarin kwadratische vergelijkingen voorkomen.
Annemie heeft een zwembad in haar tuin. De lengte van haar zwembad is drie keer zo lang als de breedte. Aan een lange kant van het zwembad staan bomen, dat laat ze zo. Aan de andere drie kanten laat ze tegels leggen. Aan de twee korte kanten van het zwembad komen de tegels m breed te liggen, en aan de lange kant komen de tegels m breed te liggen zodat ze daar ligstoelen neer kan zetten.
De oppervlakte van het zwembad met de tegels erbij wordt anderhalf keer de oppervlakte van het zwembad zonder tegels.
Bereken de afmetingen van het zwembad in meters op twee decimalen nauwkeurig.
Oppervlakte zwembad:
Oppervlakte zwembad met tegels:
De oppervlakte van zwembad met tegels is keer zo groot als het zwembad zonder tegels.
Dus je krijgt de vergelijking: .
Haakjes wegwerken geeft .
Met de abc-formule: , dus
Alleen de eerste oplossing voldoet.
De afmetingen van het zwembad zijn dus m bij m.
Om een vierkante foto komt een brede rechthoekige lijst. De breedte van de lijst aan de onderkant van de foto is cm. Aan de andere drie kanten is de lijst cm breed. De foto met lijst krijgt daardoor een twee keer zo grote oppervlakte dan de foto zonder lijst heeft.
Schrijf een bijpassende formule op voor de oppervlakte van de foto met lijst. Noem de lengte en de breedte van de foto .
De lengte van de foto met lijst is
De breedte van de foto met lijst is
Dus de oppervlakte bereken je met de formule:
Bereken de waarde van in mm nauwkeurig.
De oppervlakte van de foto zonder lijst is .
De oppervlakte van de foto met lijst is twee keer zo groot als de oppervlakte van de foto zonder lijst.
Dus je krijgt de vergelijking:
Oplossen doe je door haakjes wegwerken en daarna de abc-formule.
Je vindt: cm.
Los de volgende vergelijkingen op de handigste wijze op. Gebruik de abc-formule alleen als dat nodig is.
De parabolische baan van een afgeschoten voorwerp is gegeven door de formule
Hierin is:
de hoogte van het voorwerp boven de grond in m
de afstand over de grond tot recht onder het voorwerp in m
Het voorwerp wordt afgeschoten bij .
Na hoeveel m komt het voorwerp weer op de grond?
Na m.
Je moet oplossen:
Dus na m.
Hoe hoog komt het voorwerp maximaal?
m.
Symmetrieas: .
Top: .
Tussen welke waarden van is ?
Tussen en m.
Je moet oplossen:
Dus tussen en m.
Met
Met
Met
In het engels spreek je van de
(Bron: learningupgrade.com)